Exotische vruchten gezonder?

Exotische vruchten trekken altijd je aandacht. Ze maken je saaie winkelervaring een stuk leuker. Bij het zien van een guave of een papaya vraag je altijd een aantal dingen af: Hoe smaakt hij? Waarom heb ik dit nooit eerder gezien? Zijn er serieus mensen die dit eten? Deze mysterieuze, interessante vruchten zijn de troef van iedere supermarkt. Op 'speciale dieetsites' lees je hoe gezond deze vruchten zijn en hoeveel ze je wel niet helpen met afvallen. Maar zijn deze vruchten nu echt gezonder dan onze 'bekende vruchten' zoals de appel en de banaan? Om dit uit te zoeken hebben we het vitamine C gehalte van een aantal 'gewone' en een aantal 'exotische' vruchten opgezocht. Deze fruitsoorten bevatten veel vitamine C (per 100 gram):

  • Papaya: 62mg
  • Aardbei: 57mg
  • Kiwi: 98mg
  • Citroen: 53mg
  • Sinaasappel: 53mg

Deze bekende vruchten bevatten een stuk minder vitamine C, maar ze bevatten wel andere stoffen die ons helpen bij onze weerstand en spijsvertering:

  • Appel: 10mg, bevat veel vezels en anti-oxiderende middelen
  • Peer: 4mg (mag je niet met appels vergelijken), rijk aan kalium
  • Banaan: 8mg, bevat veel vezels en koolhydraten

Conclusie: als je gezond wil eten moet je van alles wat eten. Als je veel vitamine c nodig hebt voor je weerstand, kun je het best kiwi's en aardbeien eten. Een papaya kan ook veel vitamine c leveren. Exotische vruchten zijn niet speciaal gezonder als je kijkt naar het vitamine c gehalte. Er zijn genoeg bekende vruchten met veel vitamine c. Appels en bananen hebben welliswaar minder vitamine c, maar ze bevatten wel andere nuttige stoffen. Dus: eet het fruit dat de juiste stoffen voor jou heeft en neem ook af en toe eens een papaya of andere exotische vrucht mee uit de winkel. Veel gezonder zul je er niet van worden, maar leuk is het wel!

J.Lemsom